Algemene voorwaarden

DomusCura wil transparant zijn over kwaliteit, werkwijze en voorwaarden. Op deze pagina vind u onze algemene voorwaarden.

Artikel 1. – Definities

1.1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:

a. DomusCura Groep : de gebruiker van deze algemene voorwaarden: DomusCura Groep B.V. gevestigd aan de Meikade 47b, 6744TB Ederveen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 73239801;
b. klant: de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die met DomusCura Groep een overeenkomst is aangegaan dan wel die een offerte van DomusCura Groep heeft ontvangen;
c. consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf;
d. woning: de (mantelzorg)woning of (zorg)unit die de klant van DomusCura Groep afneemt;
e. overeenkomst: de overeenkomst tussen DomusCura Groep en de klant;
f. locatie: de locatie waar DomusCura Groep in opdracht van de klant de woning plaatst.

Artikel 2. – Algemeen

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes van DomusCura Groep en op alle overeenkomsten tussen DomusCura Groep en de klant.
2.2. De onderhavige algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met DomusCura Groep voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken. DomusCura Groep is gerechtigd om haar rechten en plichten uit de overeenkomst over te dragen aan een door haar aan te wijzen derde. Klant geeft nu voor alsdan toestemming daarvoor.
2.3. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de klant.
2.4. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk of via de e-mail zijn overeengekomen.
2.5. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.6. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door DomusCurastoffen Groep vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.
2.7. Indien DomusCura Groep niet steeds strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat DomusCura Groep in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
2.8. DomusCura Groep is gerechtigd om deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dat geval zal DomusCura Groep de klant tijdig op de hoogte stellen van de wijzigingen. Tussen deze kennisgeving en de inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden zal tenminste een maand zitten.
2.9. Iedere communicatie tussen DomusCura Groep en klant kan elektronisch geschieden behoudens voor zover in deze algemene voorwaarden en/of de overeenkomst en/of de wet daarvan wordt afgeweken. De door DomusCura Groep opgeslagen versie van de betreffende communicatie geldt als bewijs daarvan.

Artikel 3. – Aanbod en offertes

3.1. Elk aanbod, in de vorm van een offerte of anderzijds, is in zijn geheel onvoorwaardelijk, vrijblijvend en herroepelijk en heeft een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders schriftelijk door DomusCura Groep is
aangegeven.
3.2. De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan DomusCura Groep opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop DomusCura Groep zijn offerte baseert. Blijken de door de klant opgegeven eisen en/of specificaties en/of andere gegevens onjuist of niet volledig te zijn, dan kan dat tot extra kosten leiden die aan de klant in rekening worden gebracht.
3.3. Offertes en tarieven gelden niet automatisch voor toekomstige overeenkomsten.
3.4. Kennelijke fouten of vergissingen in offertes, e-mailberichten of overige publicaties van DomusCura Groep binden DomusCura Groep niet en kunnen door DomusCura Groep worden gecorrigeerd.
3.5. De door DomusCura Groep aan de klant verstrekte offertes en overige bescheiden mogen zonder toestemming van DomusCura Groep niet vermenigvuldigd noch aan derden ter inzage gegeven worden.
3.6. Getoonde modellen en voorbeelden evenals opgaven en afmetingen, gewichten, materialen, kleuren en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de website van DomusCura Groep zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. Hieraan kan de klant geen rechten ontlenen.
3.7. De offerte en/of, orderbevestiging kunnen een of meerdere bijlagen bevatten. Deze bijlagen vormen een onlosmakelijk deel met de offerte en/of orderbevestiging. Door ondertekening van de orderbevestiging gaat klant derhalve ook akkoord met de inhoud van de bijlagen, ondanks dat deze expliciet ondertekend worden.
3.8. Voor de klant zijnde een bedrijf zijn vermelde prijzen excl. btw, tenzij anders is aangegeven.
3.9. Voor de klant zijnde een consument zijn vermelde prijzen incl. btw.
3.10. Een samengestelde prijsopgave verplicht DomusCura Groep niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

Artikel 4. – Totstandkoming van de overeenkomst

4.1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de klant de offerte heeft ondertekend en aan DomusCura Groep heeft geretourneerd op de door DomusCura Groep aangegeven wijze, dan wel op het
moment dat de klant via de e-mail of CRM systeem akkoord is gegaan met de offerte van DomusCura Groep.

4.2. DomusCura Groep is pas gebonden aan: Een opdracht, mondelinge afspraken of aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst na schriftelijke bevestiging hiervan door DomusCura Groep danwel doordat met de uitvoering van de opdracht/bestelling is begonnen. DomusCura Groep is niet gebonden aan door klant zelf aangebrachte aanvullingen/wijzigingen, tenzij schriftelijk door haar goedgekeurd.
4.3. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat de plaatsingslocatie gevaarlijke stoffen bevat, zoals asbest, of verontreinigd is, is DomusCura Groep te allen tijde gerechtigd de overeenkomst te ontbinden en de klant een bedrag in rekening te brengen voor de reeds verrichtte werkzaamheden. De klant is bovendien aansprakelijk voor alle gevolgen voor werkzaamheden die op een dergelijke locatie wordt verricht.

Artikel 5. – Annulering

5.1 Indien de klant de overeenkomst annuleert, is hij gehouden aan DomusCura Groep alle met het oog op de uitvoering van deze order redelijkerwijs gemaakte kosten (kosten van ontwerpen, voorbereiden, opslag, provisie e.d.) te vergoeden en onverminderd het recht van DomusCura Groep op vergoeding van winstderving, alsmede van de overige uit de annulering voorvloeiende schade. Annulering kan alleen geschieden indien DomusCura Groep uitdrukkelijk heeft ingestemd met de annulering.

  • Bij annulering nadat de offerte is ondertekend en voordat de 1e termijn van 10% genoemd in artikel 10.2 sub a is betaald, dient de klant een bedrag van € 3.500,- aan DomusCura Groep te voldoen in het kader
    van de annulering.
  • Bij annulering na betaling van de eerste 10%, zoals opgenomen in artikel 10.2 sub a en vóór betaling van de tweede 30% genoemd in artikel 10.2 sub b, dient de klant een bedrag van 10% van de totale hoofdsom aan DomusCura Groep te voldoen in het kader van de annulering.
  • Bij annulering na betaling van de tweede 30%, zoals opgenomen in artikel 10.2 sub b, en vóór betaling van 50% genoemd in artikel 10.2 sub c, dient de klant een bedrag van 30% van de totale hoofdsom aan DomusCura Groep te voldoen in het kader van de annulering.
  • Bij annulering na betaling van de derde 50% genoemd in artikel 10.2 sub c, dient de klant een bedrag van 100% van de totale hoofdsom aan DomusCura Groep te voldoen in het kader van de annulering.

5.2 De annuleringskosten bedragen, in aanvulling op het vorige lid, te allen tijde tenminste 10% van de totaal geoffreerde goedgekeurde hoofdsom inclusief btw.
5.3 Annuleert een klant binnen 24 uur voorafgaand aan een service/onderhoudsafspraak, dan is DomusCura Groep gerechtigd om de gereserveerde uren in rekening te brengen.
5.4 Indien de in het eerste lid genoemde (schade) vergoeding niet binnen 14 dagen na opgave daarvan wordt voldaan, dan vervalt het recht op annulering en wordt de overeenkomst gehandhaafd.
5.5 In het geval de klant een voorraadmodel van DomusCura Groep afneemt geldt in geval van annulering het volgende: klant is 100% van de totale hoofdsom verschuldigd na ondertekening van de overeenkomst, tenzij partijen anders overeenkomen.

Artikel 6. – Uitvoering van de overeenkomst

6.1 DomusCura Groep zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. De klant erkent dat DomusCura Groep bij de uitvoering van de overeenkomst een artistieke vrijheid heeft voor zover geen specifieke en concrete uitgewerkte eigenschappen, functies of wensen van de klant zijn vastgelegd in de hoofdovereenkomst/offerte. Alle diensten van DomusCura Groep worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverbintenis, tenzij en voor zover in de schriftelijke overeenkomst DomusCura Groep uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven. DomusCura Groep heeft het recht om alles dat bij de opdracht niet uitdrukkelijk is omschreven naar eigen technisch en creatief inzicht uit te voeren. De verschuldigdheid van het honorarium is derhalve op geen enkele wijze afhankelijk van de uitkomst van de opdracht c.q. het resultaat.
6.2 DomusCura Groep spant zich in de overeengekomen werkzaamheden en leveringen binnen de hiervoor aangegeven/geschatte tijd te realiseren, voor zover dit redelijkerwijs van haar kan worden verlangd. Indien de uitvoering van de overeenkomst op verzoek van de klant, wordt bespoedigd, mag DomusCura Groep de hiermee gemoeide extra kosten in rekening brengen bij de klant.
6.3 DomusCura Groep heeft het recht bij de uitvoering van de overeenkomst, zonder kennisgeving aan de klant, derden in te schakelen, goederen van derden te betrekken, diensten van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden te laten verrichten. Artikel 7:404 BW is derhalve uitdrukkelijk in de overeenkomst uitgesloten. DomusCura Groep is hierbij afhankelijk van de levertijd van derden/leveranciers. Zij is niet aansprakelijk voor vertraagde leveringen van derden alsmede voor de gevolgschade daarvan.
6.4 Indien de uitvoering van de overeenkomst worden vertraagd doordat:

  • klant niet tijdig alle noodzakelijke informatie heeft verstrekt;
  • klant niet tijdig de overeengekomen betalingen heeft voldaan;

overige omstandigheden zich voordoen die voor rekening en risico van de klant zijn, heeft DomusCura Groep recht op een redelijke verlenging van de leveringstermijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade.
6.5 Verbonden kosten aan onverwachte regelgeving en/of voorschriften zijn voor rekening van de klant.
6.6 Meer- en minderwerk wordt schriftelijk tussen DomusCura Groep en de klant overeengekomen. Meerwerk is alle op verzoek van de klant of noodzakelijke uit het werk voortvloeiende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod of de opdracht. DomusCura Groep mag de hiermee gemoeide kosten afzonderlijk aan de klant in rekening brengen. Indien DomusCura Groep al goedgekeurde documenten moet wijzigen, geldt dit als meerwerk en mag DomusCura Groep de hieruit voortvloeiende meerkosten aan de klant
doorberekenen.
6.7 De klant erkent dat DomusCura Groep alleen op de hoogte is van, en invloed kan uitoefenen op, de door haar aangelegde en overige geleverde zaken. De reeds bestaande en/of door derden aangelegde, geleverde of aangebrachte zaken vallen niet onder de werkzaamheden of verantwoordelijkheid van DomusCura Groep.
6.8 Indien de klant zelf werkzaamheden uitvoert, dan wel door een derde laat uitvoeren, waarbij er aanzienlijke vertraging, danwel gevolgschade, optreedt in de uitvoering van de overeenkomst, behoudt DomusCura Groep zich het recht voor deze schade op de klant te verhalen.

Artikel 7. – Verplichtingen van de klant

7.1. De klant draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan DomusCura Groep schriftelijk aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan DomusCura Groep worden verstrekt. DomusCura Groep is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat werk is uitgevoerd op basis van onjuist verstrekte zaken en informatie door de klant.
7.2. Indien de door de klant aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, dan komt dit volledig voor rekening en risico van de klant.
7.3. De klant dient er zelf voor zorg te dragen dat DomusCura Groep danwel een door haar ingeschakelde derde op de overeengekomen data, vrije toegang heeft tot de locatie en bij aankomst kan aanvangen met de opdracht. De locatie moet voldoen aan de hiervoor geldende wettelijke (veiligheids-) voorschriften. Kosten die voortvloeien uit mankementen of onvolkomenheden op de werklocatie komen voor rekening van de klant. DomusCura Groep, danwel een ingeschakelde derde moet ongehinderd werkzaamheden kunnen verrichten. Kosten van vertraging en/of belemmering kunnen bij de klant in rekening gebracht worden.
7.4. DomusCura Groep moet op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door haar gewenste aansluitmogelijkheden voor elektriciteit, gas en water. Verloren arbeidsuren ten gevolge van stroomuitval zijn voor rekening van de klant.
7.5.DomusCura Groep moet op de werklocatie voldoende kosteloos gelegenheid hebben voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen.
7.6. De klant draagt er zorg voor dat de woning is verzekerd op het moment van levering. Levering vindt plaats conform artikel 11.
7.7. De klant zorgt voor informatie met betrekking tot de ligging van kabels, leidingen e.d. die van belang zouden kunnen zijn. Bij achterwege laten, danwel onjuiste informatie is DomusCura Groep nimmer aansprakelijk bij schade aan kabels, leidingen e.d.. Klant kan dit aanleveren door bijvoorbeeld een Klic melding op eigen kosten.
7.8. De klant vrijwaart DomusCura Groep voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de klant toerekenbaar is.
7.9. Klant dient ervoor zorg te dragen, tenzij anders overeengekomen, dat hij tijdig op zijn kosten over de benodigde vergunningen beschikt. DomusCura Groep is niet verantwoordelijk voor eisen van overheidswege, danwel nutsbedrijven, danwel derden.
7.10. Indien de klant niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen voldoet, dient zij dit tijdig richting DomusCura Groep schriftelijk te communiceren en mag DomusCura Groep de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat de klant wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De kosten die hieruit voortvloeien zijn voor rekening en
risico van de klant, waaronder, maar niet beperkt tot, loon-, reis- en opslagkosten en omzet- en margeverlies. DomusCura Groep is niet gehouden de schade als gevolg van vertraging in de (op)levering aan de klant te vergoeden.
7.11. Indien de klant zijn verplichtingen niet nakomt en DomusCura Groep niet direct nakoming verlangt, tast dit het recht van DomusCura Groep niet aan om later alsnog nakoming te verlangen.

Artikel 8 – Uitvoeringstermijn/transportdatum

8.1. De door DomusCura Groep opgegeven uitvoeringstermijnen zijn nooit fatale termijnen.
8.2. DomusCura Groep voert de overeenkomst in delen uit en zal hiervoor afzonderlijk factureren beschreven zoals in artikel 10.
8.3. In het geval dat een met de klant overeengekomen uitvoeringstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis, die in feite buiten de macht van DomusCura Groep ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 15 van deze algemene voorwaarden, wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.
8.4. Overschrijding van de opgegeven uitvoeringstermijn geeft in geen geval recht op schadevergoeding of enige andere vorm van compensatie.
8.5. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, dan kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed.
8.6. Indien DomusCura Groep in samenspraak met de klant eventuele onderaannemers bepaalt en de klant zijn uitdrukkelijke akkoord geeft op het inschakelen van deze onderaannemer, zal de klant, in het geval dat de onderaannemer een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst pleegt of anderszins aansprakelijk is en de klant hier actie op wilt ondernemen, DomusCura Groep vrijwaren en tegelijk DomusCura Groep sommeren zijn rechten/vordering op de onderaannemer aan de klant over te dragen en haar kosteloos van de benodigde
en bij DomusCura Groep beschikbare informatie te voorzien om de vorderingen zoveel mogelijk te kunnen staven. De klant kan in deze situatie derhalve geen zelfstandig beroep op DomusCura Groep uitoefenen.

Artikel 9 – Materialen

9.1. DomusCura Groep zal bij het uitvoeren van de overeenkomst waar het de daarbij door hem te leveren en te verwerken materialen aangaat, gebruik maken van materialen in de normaal gangbare handelskwaliteit.
9.2. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen, is de keuze voor de bij de uitvoering van de opdracht te gebruiken materialen of werkwijzen te allen tijde vrij voor DomusCura Groep. Het staat DomusCura Groep derhalve vrij om voorafgaand en/of tijdens de uitvoering van de overeenkomst te besluiten andere materialen of werkwijzen bij de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken.

Artikel 10 – Facturatie en betaling

10.1. Facturatie geschiedt als volgt:
10.2.

  • 10% van het totaalbedrag bij ondertekening opdracht;
  • 30% van het totaalbedrag vóór aanvang van de bouwwerkzaamheden;
  • 50% van het totaalbedrag bij ruwbouw;
  • 10% van het totaalbedrag voorafgaand aan het transport van de woning.

10.3. Facturatie geschiedt als volgt bij voorraadmodellen: 50% bij ondertekening opdracht; 50% vóór het transport van de woning.
10.4. De woning wordt afgeleverd op de locatie nadat de volledige prijs van de woning betaald is.
10.5. De klant dient de van DomusCura Groep ontvangen facturen te betalen binnen 14 werkdagen na de factuurdatum.
10.6. Indien de klant een gefactureerd bedrag niet tijdig betaalt, dan heeft DomusCura Groep het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten totdat alle openstaande facturen zijn voldaan. DomusCura Groep kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele schade die de klant door een dergelijke opschorting lijdt.
10.7. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de klant vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke (handels)rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat de klant in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de klant. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 100,-. Bij de klant zijnde een consument worden de buitengerechtelijke incassokosten vastgesteld overeenkomstig het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
10.8. Iedere betaling door de klant strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de klant tot voldoening van de openstaande hoofdsom.
10.9. Zonder uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van DomusCura Groep is het de klant niet toegestaan ter zake zijn betalingsverplichtingen verrekening en/of opschorting en/of inhouding toe te passen.
10.10. Alle prijzen zijn gebaseerd/bepaald op ten tijde van de opgave van de prijs of de totstandkoming van de overeenkomst geldende factoren, waaronder fiscale lasten, heffingen, grondstof-, energie-, brandstof- en materiaalprijzen, invoerrechten, transport-/vrachtkosten en wisselkoersen van of ten opzichte van de Euro. Indien zich na sluiting van de overeenkomst, maar voor de levering door DomusCura Groep wijzigingen van één of meer deze prijsbepalende factoren mochten voordoen (in het algemeen of in elk geval gerekend door de vaste/gebruikelijke leverancier van DomusCura Groep), heeft DomusCura Groep te allen tijde het recht de overeengekomen prijs gedurende de overeenkomst conform deze verhoging aan te passen. Door partijen
wordt deze omstandigheid uitdrukkelijk als onvoorzien aangemerkt.

Artikel 11. – Levering

11.1 Nadat DomusCura Groep het volledige bedrag van de woning heeft ontvangen, wordt met de klant een afspraak gemaakt voor de aflevering van de woning op de locatie conform de overeengekomen afspraken in de overeenkomst. Indien de transportdatum wordt verplaatst, dan kan DomusCura Groep niet aansprakelijk worden
gesteld voor enige schade die de klant daardoor lijdt en/of de extra kosten die de klant daardoor heeft gemaakt.
11.2 De transportkosten zijn voor rekening van de klant en staan duidelijk in de offerte vermeld. Indien DomusCura Groep enkel het transport van de woning verzorgt, dan gaan rekening en risico van de woning over op het moment dat de woning wordt afgeleverd. Ingeval de woning na aflevering ook door DomusCura Groep wordt geplaatst en geïnstalleerd, dan gaan rekening en risico van de woning op klant over op het moment dat de woning is geplaatst, ook indien DomusCura Groep tevens de installatie van de woning verzorgt.
11.3 Tenzij anders overeengekomen, is klant verplicht de woning direct na gereedkomen in ontvangst te nemen, ongeacht de afgesproken afleverdatum. Uitstel van aflevering op verzoek van klant kan slechts geschieden met de uitdrukkelijke schriftelijke instemming van DomusCura Groep. Uit dit uitstel eventueel voor DomusCura Groep
voortvloeiende kosten en verliezen zijn volledig voor rekening van klant. De door DomusCura Groep ter zake te verstrekken kostenopgave is voor klant bindend.
11.4 Indien DomusCura Groep door klant niet in de gelegenheid wordt gesteld om de woning te leveren, dan wordt aflevering geacht te hebben plaats gevonden op het moment dat DomusCura Groep aan klant kenbaar heeft gemaakt dat de woning voor aflevering gereed staat. De woning is vanaf dat moment voor rekening en risico van klant. Ingeval plaatsing van de woning door omstandigheden die niet aan DomusCura Groep toegerekend kunnen worden, op een andere dag plaatsvindt dan de dag van aflevering, dan gaan rekening en risico reeds bij aflevering op klant over.
11.5 DomusCura Groep wijst erop dat de afgiftetermijn die met de afgifte van eventueel benodigde vergunningen/ontheffingen gemoeid zijn, onder meer afhankelijk is van de afmetingen van de woning, de regio waarin het transport moet plaatsvinden en de vraag of de bevoegde wegbeheerder al dan niet aanvullende eisen stelt ten aanzien van het transport. De beoogde transportdatum is mede afhankelijk van de beschikbaarheid van eventuele in te zetten transportbegeleiders en er kunnen ondanks de afgifte van de ontheffing/vergunning breedtebeperkingen gelden voor het transport bijvoorbeeld door acute wegwerkzaamheden op de beoogde transportdatum. Gezien voorgaande geeft DomusCura Groep geen garanties met betrekking tot de afgiftedatum van een aangevraagde vergunning/ontheffing of het kunnen realiseren van een beoogde transportdatum. DomusCura Groep is niet aansprakelijk voor vertragingen die hierbij optreden, noch voor de schade die hieruit voor de klant voortvloeit.
11.6 Na levering ter plaatse en afronding van de locatiewerkzaamheden en/of het aansluiten, moet de woning afgewerkt worden. Na deze afwerking, meestal binnen 1 a 2 weken, vindt een eindoplevering plaats. Tijdens deze eindoplevering wordt een uitgebreid rapport gemaakt.

Artikel 12. – Gebreken

12.1. Klant controleert samen met DomusCura Groep bij de eindoplevering de woning op beschadigingen en op eventuele afwijkingen van de getekende offerte. Van gebreken die alsdan geconstateerd worden, dient direct melding gemaakt te worden aan de aanwezige medewerker van DomusCura Groep welke deze in een rapport vermeld. Het rapport bevat alle eventuele gebreken en tekortkomingen. Nadat de klant dit rapport digitaal/schriftelijk heeft goedgekeurd, zal DomusCura Groep overgaan tot herstel. Ze streeft ernaar dit, afhankelijk van de gebreken, onderdelen en externe omstandigheden, zoals, maar niet beperkt tot, weersomstandigheden, binnen 4 weken af te ronden.
12.2. Indien na oplevering en ingebruikname van de woning mocht blijken van gebreken die niet eerder ontdekt konden worden, dan dienen deze gebreken indien ze binnen de garantietermijn vallen, binnen 10 dagen na het moment van ontdekking of binnen 10 dagen nadat klant met de gebreken bekend is geworden, schriftelijk aan
DomusCura Groep kenbaar gemaakt te worden. Indien geen garantietermijn is overeengekomen, geldt uiterlijk een termijn van 1 jaar na levering.
12.3. Klachten ten aanzien van door DomusCura Groep verrichte reparaties of andere door DomusCura Groep geleverde diensten dienen eveneens binnen 10 dagen na het moment van ontdekking van het gebrek schriftelijk aan DomusCura Groep bekend gemaakt te worden.
12.4. De klant stelt DomusCura Groep in de gelegenheid bij een klacht om onderzoek te doen hiernaar. Kosten zijn voor de klant, tenzij achteraf blijkt dat de klacht gegrond is.
12.5. Indien klant niet tijdig melding maakt van het gebrek, vervallen alle aanspraken en rechten van de klant jegens DomusCura Groep en wordt de opgeleverde woning als onherroepelijk en onvoorwaardelijk door klant te zijn aanvaard. Een beroep op garantie vervalt alsdan.
12.6. Geconstateerde gebreken geven klant niet het recht enige verplichting jegens DomusCura Groep op te schorten of de koopovereenkomst op welke wijze dan ook te beëindigen.
12.7. Indien DomusCura Groep niet (tijdig) in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken te herstellen of wanneer derden werkzaamheden hebben verricht met betrekking tot de gebreken, zonder schriftelijke toestemming van DomusCura Groep, vervalt het recht op herstel.
12.8. Geen klachten zijn mogelijk over
1) Onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die zijn vervaardigd uit natuurlijke materialen indien deze eigenschappen inherent zijn aan de aard van de materialen, zoals hout- en plaatwerking;
2) Geringe onderlinge kleurafwijkingen;
3) Zaken die na aflevering door de klant en/of derden zijn bewerkt.

Artikel 13. – Opschorting en ontbinding

13.1. DomusCura Groep is gerechtigd de uitvoering van de overeen-
komst met onmiddellijke ingang op te schorten indien:

  • Op de locatie sprake is van een (dreigende) gevaarlijke situatie, zoals, maar niet beperkt tot, verontreiniging en/of asbest;
  • Na het sluiten van de overeenkomst DomusCura Groep ter kennis is gekomen omstandigheden die goede grond geven te vrezen dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen.

13.2. DomusCura Groep is bevoegd de overeenkomst op te schorten danwel te ontbinden, indien de klant de verplichtingen uit de overeenkomst, waarvan deze algemene voorwaarden deel uitmaken, niet of niet volledig nakomt en de klant geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling. Indien nakoming blijvend onmogelijk is, dan kan een ingebrekestelling achterwege blijven en wordt klant geacht in verzuim te zijn. DomusCura Groep is alsdan nimmer gehouden tot enige schadevergoeding aan de klant en alles onverminderd de verder aan DomusCura Groep toekomende rechten, alsmede het recht op volledige schadevergoeding.
13.3. Voorts is DomusCura Groep bevoegd de overeenkomst op te schorten danwel te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
13.4. DomusCura Groep heeft het recht de overeenkomst met de klant met onmiddellijke ingang voor de toekomst door middel van een schriftelijke kennisgeving zonder (nadere) voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien de klant surseance van betaling verzoekt of deze aan de klant wordt verleend, ingeval de klant failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, ingeval de klant niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, overgaat tot beëindiging of liquidatie van zijn bedrijf, er op een aan de klant toekomend recht beslag wordt gelegd, onder curatele wordt gesteld of ingeval een bewindvoerder wordt benoemd.
13.5. DomusCura Groep behoudt het recht de schade te vorderen die DomusCura Groep lijdt wegens de ontbinding van de overeenkomst, waaronder, maar niet beperkt tot, misgelopen omzet, danwel marge.
13.6. In geval van (tussentijdse) ontbinding van de overeenkomst zijn alle door de klant aan DomusCura Groep verschuldigde betalingen onmiddellijk en in hun geheel opeisbaar.

Artikel 14. – Aansprakelijkheid en verjaring

14.1. DomusCura Groep is buiten de expliciet overeengekomen offerte, gegeven garanties of gegarandeerde resultaten of kwaliteitseisen niet aansprakelijk voor enige schade die klant lijdt of derden, direct of indirect, behoudens in geval sprake is van opzet of grove schuld zijdens DomusCura Groep.
14.2. DomusCura Groep is alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals o.a. bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vervangende huisvesting, vertragingsschade, gederfde winst, bedrijfsstoring, opgelegde boetes, milieuschade en/of personen- of letselschade, is uitdrukkelijk
uitgesloten.
14.3. De klant is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem aangeleverde gegevens. DomusCura Groep is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die (mede) is veroorzaakt doordat de door de klant aangeleverde gegevens onjuist en/of niet volledig zijn of door het opvolgen van de door de klant gegeven instructies.
14.4. Indien de klant of een derde ongeoorloofde wijzigingen aanbrengt aan de woning, dan is DomusCura Groep niet aansprakelijk voor enige schade die daaruit voortvloeit.
14.5. De woning zal in beginsel op bielzen geplaatst worden. DomusCura Groep kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor verzakking van de woning of het kavel waarop de woning wordt geplaatst. Voor de geschiktheid, bodemgesteldheid en stabiliteit van de locatie en de daaronder gelegen aardlagen draagt DomusCura Groep geen verantwoordelijkheid, danwel aansprakelijkheid. Evenmin in het geval de positionering van de woning door deze of andere externe invloeden is gewijzigd. Alle directe of indirecte gevolgen welke uit de keuze van de klant m.b.t. de locatie ontstaan of kunnen ontstaan, zijn voor verantwoordelijkheid en rekening van de klant. Voor klachten en aanspraken ten gevolge van klimatologische of meteorologische invloeden en (externe) omstandigheden, zoals, maar niet beperkt tot, wateroverlast, drassigheid, verzakkingen, inklinking, trillingen, stank, geluidsoverlast, straling, vervuiling en dergelijke kan DomusCura Groep nimmer aansprakelijk gesteld worden. Het is derhalve de eigen verantwoordelijkheid van de klant om de geschiktheid van de bodem te (laten) onderzoeken. In het geval DomusCura Groep de goederen levert en/of installeert, gaat DomusCura Groep ervan uit dat de bodem geschikt is.
14.6. DomusCura Groep kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor het handelen en/of nalaten van het installatiebedrijf dat door de klant is ingeschakeld.
14.7. DomusCura Groep aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van DomusCura Groep in, de klant eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang moeten vinden.
14.8. DomusCura Groep is niet aansprakelijk bij afwijkingen ten aanzien van de woning voorzover dit betrekking heeft op in de markt gebruikelijke afwijkingen alsmede normale slijtage aan de woning ten gevolge van dagelijks gebruik, evenals verkleuring ten gevolg van licht en het werken van onderdelen zoals hout en plaatmaterialen waardoor naadjes kunnen ontstaan bij de binnenwanden. Hout is namelijk een natuurproduct. Het voorkomen van kwasten, warrig draadverloop en noesten is daardoor onvermijdelijk. De klant stemt er op voorhand uitdrukkelijk mee in dat voornoemde niet-limitatieve afwijkingen aanwezig (kunnen) zijn. De klant erkent dergelijke goederen en het gebruik daarvan als een conforme levering. De klant heeft derhalve geen recht op enige remedie.
14.9. DomusCura Groep is niet aansprakelijk – en de klant kan geen beroep doen op de toepasselijke garanties – indien de schade is ontstaan door:
a. Ondeskundig gebruik zoals bijvoorbeeld het niet vrij laten van de
koekoeken voor de ventilatie van de vloer en andere gebruik in
strijd met de door DomusCura Groep verstrekte adviezen en/of
onderhoudsinstructies;
b. Ondeskundige bewaring en/of onderhoud van materiaal;
c. Fouten in de door klanten verstrekte informatie danwel de gevolgen hiervan;
d. Aanwijzingen gegeven door de klant;
e. Uitgevoerde werkzaamheden door klant zelf zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van DomusCura Groep.
f. Klant is in bovenstaande gevallen genoemd in dit artikel volledig aansprakelijk voor de hieruit vloeiende kosten, danwel schade en vrijwaart DomusCura Groep hierbij voor eventuele schade van derden.
14.10. Indien er sprake is van een toerekenbare tekortkoming aan de zijde van DomusCura Groep, dan is de aansprakelijkheid van DomusCura Groep beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van DomusCura Groep gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, dan is de aansprakelijkheid van DomusCura Groep beperkt, voor zover dat niet in strijd is met enige dwingendrechtelijke wetsbepaling, tot het factuurbedrag van het gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Tevens geldt dat DomusCura Groep enkel aansprakelijk is voor directe schade en niet voor enige andere schade, zoals indirecte schade of gevolgschade.
14.11. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de klant uit welken hoofde ook jegens DomusCura Groep vervallen in ieder geval na het verstrijken van 6 maanden vanaf het moment waarop zich een feit voordoet dat de klant deze rechten en/of bevoegdheden jegens DomusCura Groep kan aanwenden. Voor de klant zijnde een consument geldt een verjaringstermijn van 1 jaar.
14.12. Op de woning zijn fabrieksgaranties van toepassing. DomusCura Groep is de bemiddelende partij tussen klant en fabrikanten en zal hieraan naar beste weten voldoen. DomusCura Groep heeft het recht om alle aansprakelijkheid onder garantie af te wijzen en klant door te verwijzen naar de fabrikant van het gewraakte product, van wie DomusCura Groep producten kocht en/of naar de transporteur.
14.13. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van DomusCura Groep of indien dwingrechtelijke bepalingen zich hiertegen verzetten.

Artikel 15. – Overmacht

15.1. DomusCura Groep is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe verhinderd wordt als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: weersomstandigheden; overstromingen; aardverschuivingen; natuurrampen; terrorisme; fabrieksstoringen; stroomstoring; epidemieën; pandemieën; brand; belemmeringen door derden, die van overheden inbegrepen; diefstal; werkstakingen; oproeren, oorlogen of oorlogsgevaren; verlies of beschadigingen van materialen bij het transporteren daarvan; ex- en importverboden; verkeersstoring; verkeersongeval; internetstoring; overheidsmaatregelen.
15.2. Onder overmacht wordt mede verstaan een niet-toerekenbare tekortkoming van een door DomusCura Groep ingeschakelde derde partij of van een leverancier van DomusCura Groep.
15.3. DomusCura Groep heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat DomusCura Groep zijn verbintenis had moeten nakomen.
15.4. In het geval dat DomusCura Groep door overmacht wordt verhinderd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te voeren, dan heeft DomusCura Groep het recht om zonder gerechtelijke tussenkomst de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten. Indien de overmachtssituatie langer dan 3 maanden heeft geduurd, dan is ieder der partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat de andere partij recht heeft op schadevergoeding. Een dergelijke ontbinding dient schriftelijk of via de e-mail te geschieden.

Artikel 16. – Eigendomsvoorbehoud

16.1. Een woning van DomusCura Groep gaat pas in eigendom op klant over indien klant volledig heeft voldaan aan al haar verplichtingen jegens DomusCura Groep uit hoofde van enige offerte/overeenkomst door DomusCura Groep met klant gesloten. Dit betekent in ieder geval, maar niet uitsluitend, dat alle termijnen genoemd in artikel 10.2 van deze voorwaarden, voldaan dienen te zijn, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Dit vermeerderd met vorderingen wegens verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden en vorderingen wegens toerekenbare tekortkoming van de klant.
16.2 Zolang op de woning een eigendomsvoorbehoud rust, mag de klant de woning op geen enkele wijze verpanden of in feitelijke macht brengen van een ander dan de klant.
16.3 De klant dient tijdens het eigendomsvoorbehoud zorg te dragen voor een opstalverzekering ten behoeve van de woning en dient deze te allen tijde te behouden door het voldoen van de bijbehorende premie(s).
16.4 Indien de klant handelt in strijd met dit artikel of DomusCura Groep een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, mag DomusCura Groep en haar werknemers het terrein van klant, danwel de grond waar
de woning op staat, betreden en de woning terugnemen. Dit tast het recht van DomusCura Groep op vergoeding van schade, gederfde winst en rente en het recht de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling, door een schriftelijke verklaring te ontbinden, niet aan.
16.5. Het risico van verlies of waardevermindering van de te leveren en al dan niet te installeren goederen gaat op de klant over vanaf het moment dat deze hem ter beschikking zijn gesteld of zouden worden gesteld, maar dit moment onder verantwoordelijkheid van de klant is vertraagd. Dit ongeacht of de eigendomsoverdracht reeds heeft plaatsgevonden.

Artikel 17. – Geheimhouding en persoonsgegevens

17.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is.
17.2. DomusCura Groep is rechthebbende van rechten van industriële en intellectuele eigendom ter zake inhoud en vorm van rapporten, tekeningen, ontwerpen en dergelijke voor zover die door DomusCura Groep of in diens opdracht wordt vervaardigd.
17.3. Indien op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak DomusCura Groep gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en DomusCura Groep zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is DomusCura Groep niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de klant niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade,
hierdoor ontstaan.
17.4. DomusCura Groep verwerkt persoonsgegevens van de klant in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens
door DomusCura Groep kan de klant het privacy beleid van DomusCura Groep raadplegen, zie https://domuscura.nl/privacybeleid

Artikel 18. – Wijziging van de algemene voorwaarden

DomusCura Groep behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een
termijn van 30 dagen na bekendmaking van de wijziging. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd. Indien de klant een wijziging in deze algemene voorwaarden niet wil accepteren, dan dient hij dit voor de datum dat de nieuwe algemene voorwaarden van kracht worden schriftelijk kenbaar te hebben gemaakt.

Artikel 19. – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

19.1 Op elke overeenkomst tussen DomusCura Groep en de klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, met uitdrukkelijke uitzondering van het Weens Koopverdrag.
19.2 Alle geschillen ter zake van overeenkomsten tussen de klant en DomusCura Groep worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar DomusCura Groep gevestigd is. Indien DomusCura Groep een beroep doet op dit artikel, dan heeft de klant zijnde een consument de mogelijkheid om binnen 1 maand voor de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.

Artikel 20. – Klachtenregeling

20.1 In geval van een klacht kan de klant zich wenden tot de klantenservice van DomusCura Groep via het e-mailadres info@domuscura.nl of via het telefoonnummer 0318 – 769 161. Partijen zullen zich maximaal inspannen om tot een minnelijke oplossing te komen. Mocht dat niet haalbaar blijken, dan geldt het in artikel 19
bepaalde.

Inhoudsopgave